5 tips om bewuster te eten

Met aandacht eten: hoe doe je dat, en wat levert het op? Je kunt het mindful eten noemen of met aandacht eten. Hoe dan ook: bewuster eten laat je meer genieten van wat je in je mond stopt. Daarbij stop je sneller met eten wanneer je vol zit, en dit voorkomt dat je teveel eet. Er zijn dus meerdere positieve kanten te benoemen! We geven je vijf handige tips die je helpen met aandacht te eten.

Tip 1: een goed begin is het halve werk

Maak van eten een feestje door je saaie boterham te serveren met een vrolijke salade, op een luxe bord, op een mooi gedekte tafel… je kunt het zo bijzonder maken als je wilt. Bijkomend voordeel is dat de voorpret al bijdraagt aan je meer bewust zijn van wat je eet.

Tip 2: kies voor het allerlekkerste en het allerbeste

Deze tip klinkt misschien gek in het rijtje om met aandacht te eten, maar hij is alsnog belangrijk. Kies voor kwaliteit! Op het moment dat je kiest iets wat je echt heel lekker vindt, kun je extra profiteren van de eerste vier tips. Dit betekent natuurlijk niet dat je voor elke maaltijd kiest voor pizza: het betekent eerder dat je ervoor kiest om een keer zelf iets te koken (of zelf verse pizza te maken) met verse ingrediënten. Je eet je lievelingsmaal, maar dan gezonder en van betere kwaliteit (en smaak).

Tip 3: eet alleen

Nee, je hoeft niet per se mensen te vermijden. Met ‘eet alleen’ bedoelen we dat je je focust op wat je aan het doen bent: eten. Je bent aan het eten en alléén aan het eten. Dat betekent dat je niet intussen tv kijkt, leert, leest, of op je telefoon kijkt. Ben je in gezelschap en vind je het moeilijk om je op het eten te concentreren? Laat anderen meedoen. Breng het gesprek op wat iedereen eet en hoe het smaakt.

Tip 4: kauwkwaliteit

Iets echt proeven doe je door er goed op te kauwen. Het eten vermengt zich dan met je speeksel en de smaken belanden op je tong. Je eten kan bovendien makkelijker worden verteerd. Gooi je vaak je eten zo naar binnen? Dan loont het extra om op je kauwgedrag te letten. Gemiddeld gezien zou je zo’n 32 keer op een hap moeten kauwen.

Tip 5: laat het bezinken

Geniet van de eventuele nasmaak, ontdek hoe lang je een goede hap eten nog proeft… zo laat je het eten bezinken. Dit kun je na elke hap doen, maar bijvoorbeeld ook na elke vijf of zes happen. Welke ingrediënten kwamen sterk of minder sterk naar voren? Miste je nog iets qua smaak of was het precies goed? Door hierbij stil te staan geniet je niet alleen meer, je lichaam heeft ook de tijd om na te gaan of je al vol zit of niet. Tot slot kun je hierdoor ook na een paar happen besluiten dat je iets meer peper of kruiden aan je maaltijd toe wilt voegen om de smaak te verbeteren; iets waar je niet zo snel achter zou komen als je alles simpelweg naar binnen werkt.

Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van een gezond eetpatroon? Je kunt hierbij begeleiding krijgen van een van onze diëtisten. Vul het formulier in en wij bellen je zo spoedig mogelijk terug:

  • * velden zijn verplicht.

Maak jouw Goede Voornemens waar

Maak jouw goede voornemens waar met dit exclusieve 8-Weken Personal Training Programma voor vrouwen die hun doelen wi...

Lees meer

Nieuwe website Personal Training Company

De nieuwe website van Personal Training Company staat online! Dit moet uiteraard worden gevierd. Bij Personal Training Company ...

Lees meer
Meer nieuws
  • Small Group Training

    Small Group Training

    Small Group Training is ideaal voor mensen die altijd samen trainen

    Lees meer
  • Personal Training

    Personal Training

    Minder tijd en meer effectiviteit met een Personal Trainer

    Lees meer
  • Resultaten

    Resultaten

    Bekijk hier welke resultaten jouw voorgangers hebben behaald!

    Bekijk
  • Leonie Leonie

    "Alles werd strakker, na 3 maanden trainen was ik ongeveer 5 cm kwijt in de omtrek van mijn buik, WAUW!!"

  • Marjan Marjan

    "Nu een half jaar later, 10 kilo aan vet lichter, meer spieren en soepeler in mijn lijf ben ik blij met het behaalde resultaat!"

  • Kelly Kelly

    "Alle trainers van PTC bedankt voor de afgelopen 6 maanden! Ik zal altijd aan jullie blijven denken, als ik in de spiegel kijk!"

  • Rowan Rowan

    "Mocht je overwegen om bij PTC te gaan sporten, ik zeg doen!"

  • Mandy Prins Mandy Prins

    "PTC bedankt voor de leuke en leerzame tijd en het resultaat wat ik nu bereikt heb!"

  • Doreen Wester Doreen Wester

    "Goede begeleiding, ook op het gebied van voeding, mooie studio, echt een goede stok achter de deur!"

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.